Heiligschennis of zaligmakend?

19 februari 2015 - Padang Bay, Indonesië

Er is alweer een dikke week voorbij. 1/24ste van de reis zit er al op! Dat gaat snel. Gelukkig lijkt het wel langer. Op deze ene week hebben we Java doorkruist en staan we op het punt om onze voeten aan de wal van Bali te zetten. Wat ik nu vooral kwijt wil, is dat het toch wel een hele klus blijkt te zijn om je aan te passen aan een land dat in bijna niets op de onze lijkt. Dit wil ik even kleurrijk illustreren met een mooi voorbeeld: het heeft zich voorgedaan op een van onze ellenlange busreizen die nooit lijken te eindigen en waarbij de plaspauzes schaars zijn. Ik moet zeggen dat het toilet ritueel op zich al een hele aanpassing was. Zie foto 1a (vergeten te maken, zullen jullie nog even op moeten wachten. "5 minutes" zoals alle Indonesische buschauffeurs zeggen als we vragen wanneer ze vertrekken) Je hebt een gat in de grond en naast je staat een bak met water met een schepelemmertje. In Indonesië bestaat namelijk geen wc papier. Je veegt met je hand en spoelt alles af met het water uit de bak. Tenminste ik denk toch dat dit de bedoeling is . Maar even terug naar het verhaal. Stef moest dus zeer dringend naar het toilet en toen hij foto 1b tegenkwam dacht hij hier zeker een toilet in te herkennen. Toen hij klaar was had hij wat meer tijd om de omgeving in zich op te nemen. Naast de zogenaamde pisbak stonden heel veel slippers op de grond. Even verder zag hij een musholla (een plaats om te bidden). De twijfel sloeg toe: Waar had hij net in gepist??! Laten we er een quizvraag van maken. Wie het eerst het juiste antwoord stuurt op deze vraag krijgt een klein souvenirtje uit Indonesië .
Al dat aanpassen kan soms toch wel erg vermoeiend zijn. Het is daarom wel erg leuk om aan de andere kant van de wereld dingen te herkennen van onze eigen planeet . Zie foto 1c tot en met 1h.

Verder nog een klein beetje uitleg bij de rest van de foto's:

Foto 1i en 1j: Batik kunst in de kunstacademie in Yogjakarta.
Foto 1k: danseressen in de Kraton (het huis van de radja van Yogyakarta)
Foto 1l: een familie in wonosobo waar we de nacht mochten doorbrengen.
Foto 1m en 1n: duiveneitjes koken in de zwavelkrater van het Dieng plateau.
Foto 1o: het uitzicht vanaf ons hotel in Cemero Wajang aan de voet van de Bromo vulkaan
Foto 1p: De watervallen van Madakaripura.
Foto 1q: om 3.00 am opgestaan om de bromo vulkaan bij zonsopgang te kunnen zien.
Foto 1r: De ferrie naar Bali
Foto 1s: Op het Bloo Lagoon Beach deze morgen

1. Els Van Duijn-Paap:
    19 februari 2015
    Hahaha! Hij plaste in het voetenbakje! Ze doen hun slippers uit en reinigen hun voeten! Hij had het dus onrein gemaakt! :) :)
  2. Ellen Daemen:
    19 februari 2015
    Een musholla betreed je rein. Dus pas nadat je je handen, voeten en gezicht met water hebt bespat! Een wasbak dus :)
  3. Tante Gerda.:
    19 februari 2015
    Als je denkt dat je het door heb, is het precies anders om maar toch wel lachen om de situaties die zich spontaan voor doen.
  4. Jaap en Gerda:
    19 februari 2015
    Ik heb meelij met degene, die na Stef zijn voeten gaat wassen. Ik heb er wel smakelijk om moeten lachen.
  5. Miranda:
    19 februari 2015
    Geen idee, vind het wel zeer grappig :-)
  6. Rita:
    19 februari 2015
    geen scheldende mannen of vrouwen achter je aan?
  7. Evelyne:
    20 februari 2015
    Haha gelukkig heeft niemand het gezien. Achteraf kwam er iemand stef de weg wijzen. Toen heeft hij maar gedaan alsof hij nog naar de wc moest en eigenlijk 2000 roepia voor niets betaald . Jammer Ellen. Tante Els was je voor. Maar in het volgende land zal er een nieuwe quizvraag komen
  8. Michele Demandt:
    20 februari 2015
    haha :-) ja, de toiletten in Azie zijn een bezienswaardigheid op zich. Nog veel plezier!
  9. Ken:
    25 februari 2015
    Ooh, het was maar het wasbakje. Ik was stiekem al aan het hopen dat het een wijwatervat was. ;-)
    Het klinkt helemaal geweldig daar! Maak er nog een leuke reis van!